Błonnik pokarmowy

Błonnik pokarmowy

BŁONNIK POKARMOWY

PROSTA DROGA NA SKRÓTY DO SCHUDNIĘCIA I POPRAWY SAMOPOCZUCIA

Błonnik pokarmowy Błonnik ze skórek Psyllia (Babka płesznik) 80 %, łuski nasienne babki jajowatej 20 %.

Czy wiesz że ...

Czy wiesz że ...

... błonnik to włókno pokarmowe, a dokładniej roślinne wielocukry, takie jak celuloza, pektyna i lignina, które nie są trawione przez ludzki układ pokarmowy.

Z kolei ...

Z kolei ...

... jedzenie produktów ubogich w błonnik powoduje, że poziom cukru we krwi szybko rośnie i równie szybko spada, co powoduje napady głodu i przejadanie się.

A ...

A ...

... z ostatnich badań wynika, że produkty wzbogacone w błonnik stanowią największą grupę wśród artykułów żywnościowych wprowadzanych obecnie na rynek.

ZAMÓW TERAZ
BŁONNIK POKARMOWY


Jeśli znalazłeś/aś się na tej stronie, to znaczy, że szukasz informacji o błonniku pokarmowym. Bardzo możliwe, że dotychczas o nim nie słyszałeś/aś.

Czy słusznie?

Błonnik pokarmowy jest nazywany włóknem pokarmowym i należy do węglowodanów złożonych. W jego skład wchodzi: celuloza, lignina, hemiceluloza i inne.

Włókna pokarmowe nie ulegają trawieniu i wchłanianiu w przewodzie pokarmowym człowieka. Nie są też przyswajalne, dlatego nie stanowią źródła energii. Pomimo tego błonnik wpływa na organizm - w inny sposób.

Błonnik pomaga w "pracy" jelit, a zdrowie, jak wskazują dietetycy, zaczyna się właśnie w jelitach.

Jak wskazuje dietetyk ViVio Sylwia Witek:

"Obecnie dieta przeciętnego człowieka jest bogata w tłuszcze nasycone, białko, cukier oraz znikome ilości błonnika. Taki sposób odżywiania często prowadzi do pojawienia się dysbiozy – zachwiania mikroflory jelitowej. W warunkach dysbiozy dochodzi do zaburzenia produkcji białek (zonuliny i okludyny) tworzących połączenia przezbłonowe w nabłonku jelitowym, co z kolei powoduje, że integralność błony śluzowej przewodu pokarmowego zostaje przerwana i dochodzi do łatwiejszego “przeciekania” przez błonę śluzową antygenów, alergenów i szkodliwych substancji pochodzenia bakteryjnego ze światła przewodu pokarmowego. W tej sytuacji bakterie, wirusy, grzyby, pasożyty, niestrawione resztki pokarmu i toksyczne produkty przemiany materii mogą wyciekać z wnętrza jelita poprzez uszkodzoną i nieszczelną błonę śluzową do krwioobiegu".

Jaki ma to skutek? Jak wskazuje dietetyk ViVio - Sylwia Witek:

"Zaburzenia bariery jelitowej, w tym mikroflory i zachwianie przepuszczalności jelita może wyprzedzać rozwój wielu chorób przewlekłych. Niestety, nie ma leku, który “naprawiałby” barierę jelitową, ale jest wiele rzeczy, które mogą zmniejszyć stan zapalny i przywrócić integralność błony śluzowej jelit i poprawić stan naszej mikroflory w układzie pokarmowym. Należą do nich m.in.: dieta uboga w cukier rafinowany, a bogata w kwasy tłuszczowe zawarte m.in. w rybach i orzechach oraz warzywa zawierające błonnik".

 

Dlaczego błonnik pokarmowy?

Odbywa się to na różne sposoby, co wynika z faktu, że błonnik można podzielić na nierozpuszczalny w wodzie (np. celuloza) oraz rozpuszczalny w niej (pektyny, gumy, śluzy roślinne itp.)

Błonnik nierozpuszczalny w wodzie ma znaczący wpływ na pracę przewodu pokarmowego. Żywność bogata w takie włókna pobudza funkcje żucia i wydzielania śliny, a także wiążą nadmiar kwasu solnego w żołądku, wiążą wodę i zapobiegają odwodnieniu.

Zbyt mała ilość błonnika w pożywieniu może powodować zaparcia i prowadzić do tzw. chorób cywilizacyjnych, takich jak: kamica żółciowa, miażdżyca, nowotwór jelita grubego i nowotwór sutka u kobiet.

Odpowiednia ilość błonnika w diecie jest ważna. Nie należy jednak dostarczać go zbyt dużo, ponieważ nadmiar, podobnie jak niedobór może mieć negatywne skutki.

Nadmiar błonnika w diecie może negatywnie wpływać na wykorzystanie innych składników odżywczych z pożywienia. Może prowadzić to do zmniejszania wchłaniania tłuszczów, co obniża wchłanianie witamin w nich rozpuszczalnych, takich jak witamina A, E i K.

Zbyt duża ilość błonnika w pożywieniu może powodować podrażnienia jelit i wywołać biegunkę.

Błonnik oczyszczający 300g
Błonnik oczyszczający 1000g
Babka płesznik 300g
Babka płesznik 1000g

Błonnik pokarmowy zastosowanie

Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia u dorosłej i zdrowej osoby ilość spożywanego błonnika pokarmowego powinna wynosić od 27 do 40 g, a w tym spożycie pektyn powinno wynosić około 15 g.

Błonnik znajduje się w produktach, które jemy na co dzień. Poniżej przedstawiono tabelę, która obrazuje zawartość błonnika pokarmowego w 100 g produktu rynkowego wybranych artykułów spożywczych:

Nazwa produktuWłókno suroweBłonnik pokarmowy
otręby pszenne12,048,0
fasola biała4,025,3
groch5,417,0
.........
.........

Źródło: H.Szczygłowa, System dietetyczny dla zakładów służby zdrowia, Prace IŻŻ 57, Warszawa 1992, s. 99.

Skontaktuj się z nami

Tel. 48 530 044 043

E-mail: info@vivio.pl

Send an email. All fields with are required.

Zapoznaj się z innymi naszymi stronami